Internetová reklama na Slovensku

Internetová reklama je v súčasnosti jednou z najrozšírenejších a najefektívnejších foriem inzerovania a promotion. Na rozdiel od klasických reklamných médií zaznamenáva nárast aj v období krízy. V roku 2008 to bol nárast až o 50% oproti roku 2007 a na rok 2009 sa odhaduje približne 30% nárast oproti predošlému roku. Medzi najviac využívané formy inzercie patrí bannerová reklama s takmer 60% podielom, riadková inzercia 19% a katalógová inzercia s 16% podielom.

Platená internetová reklama

Globálnym lídrom na trhu poskytovateľov internetovej reklamy je bez pochýb Google inc. So svojimi reklamnými programami Google AdWords, Google AdSense a najnovšie po akvizícii s DoubleClick aj ponukou bannerových riešení cez AdSense sa Google stáva mediálnym gigantom na internete.

Google AdWords

Google AdWords je reklamný program, kde sa reklama zobrazuje pri vyhľadávaní cez vyhľadávač Google na základe vopred zvolených kľúčových slov, ktoré si zadáte pri vytváraní svojej reklamy. Výhodou takejto reklamy je, že platíte len vtedy keď na vašu reklamu návštevník klikne a dostane sa tak na váš web. Ďalšou výhodou je to, že dokážete pomocou kľúčových slov zacieliť len tých návštevníkov, ktorí hľadajú vašu službu alebo produkt. Vaša reklama sa bude pri vyhľadávaní zobrazovať medzi sponzorovanými odkazmi (viď. obrázok) Viac o tejto službe nájdete na www.adwords.google.com

Google AdSense

Služba AdSense umožňuje vlastníkom web stránok zarábať pomocou zobrazovania kontextovej reklamy. Funguje to nasledovne: reklamy z Google AdWords súvisiace s obsahom vašej stránky je možné zobrazovať ako reklamu na Vašom webe, pričom za každé kliknutie na túto reklamu inkasujete určitú čiastku. Táto suma závisí od množstva faktorov, medzi ktoré patrí hodnota ponuky inzerenta – dostanete podiel na čiastke zaplatenej inzerentom. Keďže zobrazovanie reklám v AdWords závisí od tzv. „bid“ teda ponúknutej ceny (pri vysokej ponuke sa Vaša reklama zobrazuje na popredných miestach, pri nižšej ponuke na nižších), tak aj zárobok závisí od toho koľko inzerent ponúkne.

Okrem textovej reklamy je najnovšie možné inzerovať aj formou bannerovej reklamy rovnakým spôsobom.

Viac informácií o formátoch bannerov a možnostiach využitia Google AdSense nájdete na www.google.com/adsense/static/sk/AdFormats.html a www.google.com/adsense/login/sk/

Etarget

Spoločnosť Etarget je slovenskou obdobou Google AdWords a AdSense v poskytovaní textovej a banerovej reklamy. Má nižšie ceny a lepšie pokrytie na Slovensku. V porovnaní s AdWords má však nepresnejší nástroj na sledovanie konverzií (pomeru, ktorý hovorí o tom, koľko návštevníkov stránky sa stalo zákazníkmi) a tak je ťažsie určiť reálne náklady na získanie jedného zákazníka. Viac o službách, cenách a fungovaní Etarget-u nájdete na stránke www.etarget.sk/

Facebook

Od začiatku tohto roka sa na internete objavilo množstvo článkov o reklamnom potenciále Facebooku. Začiatkom roka tam bola nízka konkurencia, kedy sa mimoriadne oplatilo investovať do tohto formátu. V súčasnosti si silu Facebooku uvedomuje stále viacej marketérov a inzerentov a teda pribúda reklám a zvyšujú sa bidy za preklik. Ešte stále je to však veľmi efektívna a lacná cesta ako získať návštevníkov a zákazníkov pre svoj web. Cena za jedného návštevníka sa pohybuje okolo 0,13€.

Inzerát sa zobrazuje na pravej strane užívateľakých profilov a pozostáva z nadpisu, loga alebo obrázku a reklamného textu v rozsahu 135 znakov. Viac o inzerovaní na Facebooku sa dočítate po zaregistrovaní na www.facebook.com alebo napríklad na stránkach www.symbio.cz/clanky/jak-delat-kampane-na-facebooku.html

Huste.sk

Na portáli www.huste.sk je možné využívať nasledovné formy prezentácie: Video reklama, Obraz vo videu (resp. video vo videu) a tiež Bannerovú plochu. Vzhľadom k tomu že portál Huste.sk je internetovou televíziou s množstvom zaujímavého video obsahu, klientom ponúka také reklamné formáty, ktoré sú priamo prepojené s daným video obsahom. Huste.sk, to sú tri kanály: Hudba, Šport a Zábava. Portál Huste.sk ponúka potenciálnym inzerentom tri jasne definované cieľové skupiny. V kanáli Hudba je predpoklad na zásah skôr mladšej cieľovej skupiny 15 – 24 rokov so záujmom o hudbu. V kanáli Šport je vysoký predpoklad na zásah cieľovej skupiny Muži vo veku od 15 – 35 rokov. V kanáli Zábava je predpoklad na cielovú skupinu od 15 – 35 rokov so záujmom o zábavu a voľný čas. Viac info o cenách, rozmeroch reklamných plôch a obchodných podmienkach na www.huste.sk

Internetové katalógy

Medzi najväčšie a najnavštevovanejšie slovenské katalógy patrí katalóg firiem na Azet.sk a Zoznam.sk. Je možné si zvoliť firemný profil zdarma alebo platený firemný profil. Pri platenom profile (od 180€/rok) je možnosť neobmedzeného počtu zaradenia do kategórií vyhľadávania, možnosť priplatenia za umiestnenie na top pozícií v kategórii a pod. Podrobné podmienky nájdete v jednotlivých krokoch pri registrácii profilu firmy napríklad na www.azet.sk/katalog/pridanie/ alebo www.zoznam.sk/firma/

24.9.2010  Marketing Marketing Sprievodca produktmi Odporučiť článok
© 2008 Webcreator - internetová agentúra. Všetky práva vyhradené. Zavolajte nám 0910 90 70 48