Ako urobiť z návštevníka Vašej stránky zákazníka

Mnoho ľudí sa domnieva, že mať vysokú návštevnosť svojich web stránok je to podstatné. Návštevník však neznamená to isté, čo zákazník. Čím by sa mali teda zaoberať?

Dôležité je pozrieť sa na to, aký je pomer ľudí, ktorí prídu na stránku, k pomeru tých, ktorí na nej skutočne reagujú želaným spôsobom na Vaše podnety. Toto percento sa nazýva konverzný pomer.

Prirovnajme túto situáciu k obchodu na rušnej ulici. Majiteľ obchodu vynaložil určite nemálo prostriedkov na to, aby bol na dobrom mieste, mal pekný výklad a tak prilákal množstvo zákazníkov do svojho obchodu. Avšak otázka znie, koľko ľudí si aj niečo kúpi?

Predajca sa má zamerať na to, aby návštevníkov premenil na zákazníkov. Je neefektívne znova a znova investovať prostriedky na prilákanie nových návštevníkov na web, ak tí odídu zo stránky bez odozvy a vyvolania želanej akcie.

Želaná akcia môže byť čokoľvek, čo nám umožní začať si budovať so zákazníkom vzťah. Zvyčajne to býva vyplnenie kontaktného formulára, zahlásenie sa na odber newslettra, objednávka produktu a iné.

Ako začať

Pred samotnou optimalizáciou konverzného pomeru je potrebné zistiť súčasný stav. Bežne sa stretávame u zákazníkov s pôvodným konverzným pomerom 0,5%, čo znamená, že napríklad v e-shope si iba 1 z 200 návštevníkov niečo objedná.

V ďalšej fáze analýzy sa snažíme zistiť, ako sa zákazník správa pri prehliadaní stránky. To môžeme uskutočniť radou webových nástrojov. Spomeňme niekoľko: analýza pohybu kurzora, eyetracking, webové formuláre na spätnú väzbu a snímanie obrazoviek užívateľov.

Čím analyzovať

Pri analýze pohybu kurzora zaznamenávame každý pohyb a klik všetkých užívateľov. Všetky údaje o pohybe kurzora sú zachytené v tzv. tepelných mapách. Z týchto máp vieme následne odhaliť potenciálne problémy, ktoré znižujú konverzný pomer ako napríklad: užívateľom unikajú dôležité informácie, lebo stránku nezrolujú až na koniec; klikajú na položky, ktoré nie sú klikateľné; ignorujú postranné panely a podobne.

Doplnkom k analýze pohybu kurzora môže byť eyetracking, kde sa sleduje pohyb oka užívateľa pri prehliadaní stránky. Zaznamenané údaje sa následne zobrazujú taktiež v podobe tepelnej mapy.

Popri takejto kvantitatívnej analýze je dobre sa zamerať aj na kvalitatívnu, kde skúmame správanie každého užívateľa individuálne. Základom sú spomenuté webové formuláre na spätnú väzbu, ktorými sa snažíme vypočuť názory návštevníkov na našu stránku. Ešte lepšie porozumieť správaniu užívateľa nám umožňuje snímanie obrazoviek užívateľov do krátkych videí. Tieto videá je možné nahrať o každom návštevníkovi stránky. Z takéhoto videa je možné vydedukovať, prečo sa užívatelia strácajú na stránkach, či im robí problém nájsť ten správny odkaz, alebo prečo opúšťajú stránky.

Čo všetko analyzovať

Na titulnej stránke sa zamerajte na to, či užívateľ nedostal na tejto stránke zbytočne veľa možností na výber. V rámci podstránok by navigácia mala byť intuitívna a tam, kde to je vhodné, je potrebné umiestniť vždy relevantné konverzné akcie.

Medzi najčastejšie dôvody, prečo návštevníci nedokončia v e-shopoch objednávku, patrí nutnosť registrácie, zložitosť vyplnenia, nejasný nákupný proces, chýbajúce tlačidlo „krok späť“ a podobne.

Tak, ako je možné optimalizovať web stránky, môžeme dnes optimalizovať aj mailom zasielaný newsletter. S nástrojom tepelných máp je možné prehliadanie newslettrov vyhodnocovať podobne ako web stránky a zlepšovať tak konverziu čitateľov newslettra na zákazníkov.

Začnite už dnes

U našich existujúcich klientov sa nám podarilo vďaka vyššie spomenutým nástrojom a technikám, zvýšiť konverzný pomer z 0.5% na 3% až 9%. Prečítajte si 6 bezplatných tipov, ako sami môžete okamžite zvýšiť konverzný pomer.

6 tipov ako okamžite zvýšiť konverzný pomer:

  1. Pridajte tlačidlá s výzvou na akciu
  2. Pridajte tlačidlá s výzvou na vyvolanie akcie všade tam, kde sa hodia. Konverzná akcia môže byť čokoľvek, dôležité je vždy získať od zákazníka minimálne jeho kontakt, aby ste ho mohli osloviť následne priamo.

  3. Dajte návštevníkom podnet
  4. Motivujte návštevníkov k vyvolaniu želanej akcie. Poskytnite niečo zadarmo – zaslanie tlačeného katalógu, stiahnutie prípadovej štúdie, zľavový kupón k objednávke a podobne, výmenou za e-mail a telefónne číslo.

  5. Implementujte online chat
  6. Online chat umožňuje komunikovať s operátorom na druhej strane v reálnom čase. Navyše, tento nástroj umožňuje operátorovi aktívne sa prihovárať jednotlivým návštevníkom stránky, čím simuluje nákupný proces v kamennom obchode.

  7. Uveďte benefity produktu, nie iba vlastnosti
  8. Nie všetci zákazníci sa vyznajú vo vlastnostiach produktu. Preto im zároveň povedzte, čo im produkt priamo prinesie.

  9. Použite rôzne formy obsahu
  10. Povedzte to isté obrázkami, schémami, tabuľkami či videami, namiesto množstva dlhého textu.

  11. Používajte podnadpisy
  12. Dôležité informácie z textu zachyťte v podnadpisoch a zaručte tak, že aj návštevník, ktorý preletí Vašu stránku zachytí všetko, čo mu chcete povedať.

Ďalšie tipy na optimalizáciu konverzného pomeru nájdete tu.

24.9.2010  Marketing Marketing Sprievodca produktmi Odporučiť článok
© 2008 Webcreator - internetová agentúra. Všetky práva vyhradené. Zavolajte nám 0910 90 70 48